Zappen
Afgelopen week kwam ik thuis na een vergadering. Te laat om nog een klus te doen en te vroeg om naar bed te gaan en wat doe je dan, je gaat voor de tv hangen en zapt de kanalen af.
Ik kwam bij een kanaal waar een aflevering van de serie “Mysteries at the museum” werd vertoond. Om de aandacht te trekken en vasthouden werd het programma aangekondigd als het verhaal van een vrouw die twee keer leefde.
Een jonge vrouw werd eind 19e eeuw dood uit de Seine gevist. De patholoog was zo onder de indruk van het anonieme slachtoffer met een serene gelaatsuitdrukking dat hij een dodenmasker maakte. Het dodenmasker werd een hit en kreeg een ruime verspreiding. Daarna maakt het programma een sprong in de tijd gemaakt.
Een Noorse speelgoedmaker verloor in de jaren vijftig van de vorige eeuw bij een strandvakantie bijna zijn zoon door verdrinking. Hij haalde zijn zoon uit het water en reanimeerde hem met succes. Dit verhaal kwam een arts ter ore die EHBO-onderwijs gaf waaronder reanimatieonderwijs. Beiden mannen raakten in contact. De speelgoedmaker besloot een oefenpop te maken om het geven van reanimatie-onderwijs makkelijker te maken. Dat lukte prima maar hij moest nog een gezicht aan de pop geven. Van zijn oma had hij een kopie van het dodenmasker geërfd. Dat gezicht werd het dodenmasker van de onbekende Parijse jonge vrouw. Deze pop werd de standaard voor het geven van praktijkonderwijs voor reanimatie.
De naam van de Noorse speelgoedmaker? Laerdal.
Bart van Walderveen
Informatie over de uitzending op: http://www.travelchannel.com/shows/mysteries-at-the-museum/episodes/the-kiss-that-saved-a-million-lives-heist-of-the-century-lorenzos-oil
Het verhaal zoals dat in de Daily Mail stond: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1393184/How-girl-drowned-Paris-kissed-face-time.html